Begin meteen, met uw eigen CV maken

CV opstellen? Een CV maken is zo gepiept met de cvbrief.nl wizard!

Wat verteld jouw sociale media aan een potentiële werkgever?

Wat verteld jouw sociale media aan jouw potentiele werkgever?Iedereen heeft tegenwoordig wel een Facebook account. Misschien heb je wel Hyves gehad, of ben je al een tijdje aan het twitteren. En hoe staat het gesteld met jouw online foto’s, zoals op Instagram of op Flickr? Al deze sociale media – mits ze op je volledige naam staan – zijn online voor jan en alleman vindbaar. Dat hoeft natuurlijk niet zo’n probleem te zijn. Maar sta jij wel eens stil wat jouw sociale media over jou zegt, tegenover een potentiële werkgever?

 

Het is namelijk een feit: Bijna elke werkgever googelt een sollicitant. Vooral in een verder stadium van het sollicitatieproces worden toekomstige werknemers onder de loep genomen. Het internet, als een eenvoudig toegankelijke en bijna onuitputtelijke bron van informatie, is dan snel geraadpleegd. Vooral een Facebook account wordt snel gevonden. Je bent namelijk verplicht om je eigen voor en achternaam te gebruiken, en niet nickname zoals “Piet123″. Maar ook wanneer je je eigen voor en achternaam gebruikt voor andere social media, zijn je profielen gemakkelijk toegankelijk voor je toekomstige werkgever.

 

Je kunt je privacy beter bewaren door de instellingen van je social media accounts op privé te zetten. Maar niet iedereen wil dat, en daarbij is er informatie die bij een zoektocht op Google zo ie zo naar voren komt, waar je niet meteen van bewust bent.

 

Het beste dat je kunt doen, is om jezelf eens op te zoeken op Google. Typ je voor en achternaam in en zet ze tussen aanhalingstekens: bijvoorbeeld “Piet Paulussen”. De meest relevante zoekresultaten waar deze naam in voorkomt komen dan naar voren.

 

Bij de meeste mensen die actief zijn op social media onder hun eigen naam, komen onder andere Facebook, LinkedIn en Twitter boven aan de lijst te staan. Maar ook andere webpagina’s waar jouw naam in voorkomt komen te verschijnen. Dat kunnen heel oude pagina’s zijn uit jouw schooltijd, van petities die je ooit hebt getekend, of reacties die je ooit op forums of andere websites hebt achtergelaten. Aan deze zoekresultaten valt helaas niet zo veel te doen.

 

Wel kun je je bewust zijn over de nieuwe content die je op het internet plaatst, en die in de zoekresultaten van Google naar voren kunnen komen. Een goede stap is om de social media waar op je dingen verteld die je liever niet met de hele wereld deelt, op privé te zetten. Dat doe je in de instellingen van de bewuste website. Maar ook wanneer de privacy voorkeuren van je social media hoog staan afgesteld, zijn er nog wat zaken van jou toegankelijk voor potentiële werkgevers. We noemen een paar voorbeelden:

 

 

Je profielfoto

Ook wanneer je de privacy instellingen van je social media verhoogt, is je profielfoto bijna in alle gevallen nog te zien. Een foto waar je kacheltje lam over een barkruk hangt geeft dan geen goede eerste indruk. Maar ook een normaal leuke vakantiefoto van jou in bikini kan er voor zorgen dat een potentiële werkgever een indruk van je krijgt die jouw zakelijk leven niet altijd goed zal doen.

 

Je interesses

Op Facebook is het mogelijk je interesses aan te vinken. Hoewel je in de privacy instellingen je interesses kunt verbergen, wordt hier niet vaak aan gedacht. Het staat natuurlijk niet erg professioneel als je pagina’s hebt geliked zoals “De lolligste schuine grappen” of “Ik haat honden”.

 

Comments op publieke pagina’s

Wanneer je een comment hebt achtergelaten op een publieke pagina (bijvoorbeeld op Facebook), kan deze ook naar voren komen in je zoekresultaten. Ben je achteraf niet zo blij met je commentaar, of heb je liever niet dat dit naar voren komt in je zoekresultaten? Wanneer je op Facebook inlogt en naar de pagina gaat, kun je je comment verwijderen.

 

 

Wil je wel een goede indruk achterlaten voor potentiële werkgevers die je opzoeken op Google, of je sociale media juist op een positieve manier inzetten? Dan delen wij met jou de volgende tips:

 

 

Hoe wil jij overkomen?

Een eerste indruk is snel gemaakt. Op basis van je profielfoto, je laatste paar Facebook posts en je publieke profiel op bijvoorbeeld Twitter of LinkedIn denkt een vreemde je al snel je te kunnen beoordelen op je persoonlijkheid. Wanneer je jouw profielen alleen voor persoonlijke doeleinden gebruikt, hoeft de toon niet zakelijk te zijn. Houd er wel rekening mee hoe jij naar een vreemde wil overkomen.

 

Is alle informatie up to date?

Wanneer er op Facebook staat dat je bij de ene werkgever werkt, en op LinkedIn bij een andere, kan dit voor verwarring zorgen. Zorg dat jouw publieke informatie op internet overeenkomt met je CV.

 

Laat onder jouw naam professionele reacties achter

Er zijn ontzettend veel internet forums, maar ook Twitter en Facebook groepen waar gediscussieerd wordt over jouw vakgebied. Je kunt jezelf positief profileren als professional wanneer je goede adviezen achterlaat die in direct verband staan met jouw beroep.

 

 

Natuurlijk heeft iedereen een sociaal leven en zijn feestkiekjes en vakantiefoto’s tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Wanneer je dat niet wilt, is het niet nodig om deze allemaal te verwijderen of te verstoppen. Een potentiële werkgever zal je niet meteen afwijzen voor een gesprek op basis van jouw social media, tenzij je online een verkeerde of provocerende indruk wekt. We willen je echter wel bewust maken van het feit, dat de informatie die je toekomstige werkgever van jou online kan vinden, wel de toon zet voor een eerste indruk – nog voordat er een gesprek heeft plaatsgevonden! Daarbij kan jouw online leven meer achtergrondinformatie verschaffen dan dat je dat ooit op je werk, of tijdens een sollicitatiegesprek zou geven.

 

 

Snel uw eigen cv maken? Gebruik onze cv wizard met voorbeeld weergave!
Of lees het volgende artikel: Krijg een baan met behulp van non-verbale communicatie

Facebook Twitter